Geri Bildirim Tasarımı İpuçları

 bcakir
 17 Kasım 2011

Bu yıl Geri Bildirim Tasarımı (Instructional Feedback Design) dersi alıyorum, bu derste öğrendiğim önemli noktaları hem unutmamak hem de sizlerle paylaşmak için bir yazı yazmak istiyorum. İnsanlar çok fazla geri bildirim olayını önemsemeseler de özellikle bizim ülkemizde hem eğitim için olsun hem de diğer alanlar için olsun çok önemli bir araç. Ayrıca, bu konuda Türkçe kaynak olmaması, bu işi ne kadar çok önemsediğimizin apaçık göstergesi. Bu yazımda değineceğim nokta, geri bildirim tasarımı yaparken nelere dikkat etmemiz gerektiği. Bu konuda bulabildiğim eli yüzü düzgün tek Türkçe yazıya buradan ulaşabilirsiniz.

Yazımın ana konusuna geçmeden önce kısaca geri bildirimin ne olduğunu açıklamak istiyorum. Bir olay, davranış veya performans sonrasında kişiye verilen yönlendirme ya da tepkilerin hepsi geri bildirimdir. Bir şeye geri bildirim denebilmesi için bir olaydan sonra olması gerekmektedir. Bizim ilgilendiğimiz kısmı ise planlı olanı, yani bir amaç için yapılan geri bildirim tasarımı. Geri bildirim tasarımında iki önemli nokta var. Bunlar, tasarımı yapacağınız kişiler gibi düşünmeye çalışmak ve daha iyi nasıl olabilir sorusunu sürekli kendinize sormak. Elbette sadece bu ikisi geri bildirim tasarımı yapmak için yeterli değil ama bunlar geri bildirim tasarımının temelini oluşturur.

İyi bir geri bildirim tasarımı yapmak için hedef kitle analizi şart. Bu analiz hedef kitlenin yaşı, daha önceki bilgi düzeyi, kültürleri gibi konuların hepsini içermeli çünkü kullanıcı kitlemizi bilmeden yapacağımız geri bildirim tasarımı hem onları uygulamamıza motive etmeyecek hem de yanlış yönlendirecektir. Örneğin, küçük yaş gurubundaki çocuklara yönelik bir uygulamada geri bildirim vermeye çalışıyorsak çok fazla istatistik kullanamayız. Bunun yanında daha çok görsel elemanlara yer vermeli ve onların aktiviteyi bitirmelerini için motivasyonlarını sürekli yüksek seviyede tutmalıyız.

Hedef kitle analizinin yanında, vereceğimiz geri bildirim türü ve kullandığımız medya aracıda diğer bir önemli nokta. Örneğin; yaptığımız denemelerde hedef kitlemizin büyük çoğunluğu, aktivitemizi 10. dakikada bırakıyorsa buranın tasarımını değiştirmeli özellikle bu dakikada onların motivasyonunu artırıcı ve uygulamaya devam etmelerini sağlayıcı geri bildirim vermeliyiz. Başka bir örnek; 10 parmak klavye kullanımını öğretmeye çalışıyor olalım. Bu örnek için de, daha çok süreç analizi yaptığımız, onları yönlendirdiğimiz ve hatalarını düzelttiğimiz bir geri bildirim türünü seçmeliyiz. Ayrıca, küçük yaştaki çocuklar için oyun içerisinde bir şeyler öğretmek doğru seçimken, bu orta yaş kişiler için doğru seçim olmayabilir.

Yazımızı kısaca özetlemek gerekirse, yapılan araştırmalarda kişisel başarıyı artırmanın en önemli yollarının başında geri bildirimin geldiği söyleniyor. Bunu ister eğitimde kullanabiliriz istersek de yaptığımız bir oyunda. Örneğin, bir Facebook oyunu için kullanıcının gururunu okşayan bir yazı paylaştırmak onu oyuna bağlayabilecek bir ayrıntı olabilir ama bunu planlamamız gerekir, çünkü diğer türlü başarı tesadüfen olur ve bunun da bizim yaptığımız bir işte tutma olasılığı binde bir ihtimaldir.

 606 Okunma

Bu yazıya 1 yorum yapılmış.

  1. güzel bir yazı olmuş emeğinize, klavyenize sağlık : ))

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?

Daha fazla Genel Bilgi
Kapat